Blogi

Teija Sirko on aina askeleen edellä ja pitää muutosmatkan elossa

Teija Sirko on aina askeleen edellä ja pitää muutosmatkan elossa

Uuden myynnin työkalun käyttöönotto on merkittävä askel yrityksen kehityksessä, ja taitavan konsultin avulla tästä muutosmatkasta voi tulla menestystarina.

Teija Sirko-Leväaholla on mairitteleva ura it-myynnin, digitaalisen myynnin, markkinoinnin, mainonnan ja liiketoiminnan konseptien suunnittelun parissa Suomessa ja kansainvälisesti. Vuonna 2017 hän teki päätöksen hypätä pois päivittäisestä työstä ja lähteä tekemään töitä omilla ehdoillaan.

Nykyisessä pitkäkestoisessa toimeksiannossaan Teija toimii sekä pääkäyttäjänä että konsulttina myynnin työkalujen automatisoinnissa. Hän vastaa kokonaisuudesta aina konseptin rakentamisesta käyttäjien viestintään ja kouluttamiseen.

”Toimin projektissa liiketoimintayksikön rajapintana ja huolehdin siitä, että kaikki tarpeellinen toiminnallisuus saadaan tehtyä. Teen töitä sen eteen, että prosessit ja toiminnot yhdistyvät”, Teija kuvaa rooliaan.

Iso kuva pitää piirtää heti aluksi

”Iso kuva pitää piirtää heti projektin aluksi ja saada myynti mukaan ja uskomaan työkaluun”, sanoo Teija. Hän korostaa, että muutosprojektissa suunnitelmallisuus on kaiken perusta – tavoitteet ja niiden saavuttamisen keinot pitää olla mietittynä.

Suunnitteluvaiheessa selvitetään, mitkä ongelmat ja tarpeet uusi työkalu ratkaisee sekä miten se tukee yrityksen strategiaa. Lisäksi on ymmärrettävä, miten uusi työkalu integroituu nykyisiin ekosysteemeihin, missä dataa käytetään ja tallennetaan. Teija painottaa realistisen projektisuunnittelun merkitystä aikatauluineen ja resursseineen. ”Pitää ymmärtää heti, mitä ovat muuttujat, jotka voivat laittaa kapuloita rattaisiin ja varautua haasteisiin.”

”Konkretia on tärkeää. Tunne, että saa tukea, on tärkeää. Kun kaikki osapuolet ovat yhdessä rintamassa ja operatiivinen toiminta ja projekti toimii yhdessä, työkalu juurtuu arkeen parhaiten.”

Ihmiset ja sidosryhmät voivat vaihtua matkan varrella, ja silloin projekti lähtee aina nollasta. Siksi pitää huolehtia, että kaikki sitoutetaan ja pidetään koko ajan mukana muutosmatkalla. ”Jos projektin lopputulema on, ettei työkalua käytetä, ihmisten muutosmatka on jäänyt vajaaksi.”

Kolme kriittistä menestystekijää

Huolellisen suunnittelun lisäksi myynnin työkalun onnistuneessa käyttöönotossa on Teijan mukaan kiinnitettävä huomiota kolmeen keskeiseen seikkaan: tekniseen toteutukseen, käyttäjien näkökulmaan ja myynnin tukeen.

  1. Tekninen toteutus
    Kun kyseessä on alustaratkaisun käyttöönotto, teknisen toteutuksen merkitys korostuu. Projektipäällikkö varmistaa, että tekninen tiimi ymmärtää tarkasti, mitä heidän pitää toteuttaa. Hän myös käsittelee tulevat muutospyynnöt ja varmistaa, että tekninen tiimi pystyy vastaamaan niihin ilman, että projekti kärsii.
  2. Käyttäjien näkökulma
    Käyttäjille yksi suurimmista haasteista on datan hallinta. Myyjillä on usein tietoa hajallaan eri järjestelmissä tai Excel-tiedostoissa. Datan yhdistäminen yhteen työkaluun vaatii selkeää viestintää ja koulutusta, jotta käyttäjät ymmärtävät, mitä tämä muutos merkitsee heidän päivittäisessä työssään. On tärkeää, että käyttäjät näkevät uuden työkalun hyödyt ja osaavat hyödyntää sen tarjoamat mahdollisuudet.
  3. Myynnin prosessien tuki
    Kolmas kriittinen asia työkalun käyttöönotossa on määritellä, mihin kohtaan myynnin prosessia työkalua tarvitaan ja millaista hyötyä se tarjoaa. On tärkeää tunnistaa ne kohdat, jotka vaativat muutosta, ja kehittää uudet, paremmat toimintatavat ja prosessit työkalun tukemana.

Isoin vaikuttava tekijä on yrityksen kulttuuri

Isoin projektin onnistumiseen vaikuttava tekijä on Teijan mielestä ehdottomasti yrityksen kulttuuri. ”Se ei ole konkreettinen käsiteltävä, eikä helposti muutettava.”

”Työkalun käyttöönotto on myyntikulttuurin muutos. Myyjä saattaa kokea, että hän joutuu luopumaan omasta päätäntävallastaan. Sen voi helposti kokea saavutetusta edusta luopumiseksi ja jopa pelätä, ettei hänen työnsä ole enää arvokasta.”

Teija korostaa, että projektissa jokainen käyttäjä on voitettava puolelleen ja saatava heidät luottamaan siihen, että he suoriutuvat omasta työtehtävästään paremmin. Myyjän pitää kokea, että uuden työkalun käyttö on itselleen edullista.

”On kerrottava hyvissä ajoin, että yhteiset prosessit tulevat, ja rakennettava luottamusta siihen, että myyntityötä tuetaan entistä paremmin. Odotusten hallinta on tärkeää.”

Mikä myynnin muutosprojektissa on palkitsevaa?

”Olen hyvin tavoiteorientoitunut, hyvä moottori ja motivaattori”, Teija kertoo. Hän ei maalaile pilvilinnoja, vaan on koko ajan projektissa askeleen edellä, valmistelee asioita ja varmistaa, jottei tiimin tarvitse kompuroida.

Onnistumiset pitävät työn mielekkäänä. ”Parasta on käyttäjien auttaminen, ja heidän hyvä palautteensa palkitsee mutta myös todentaa projektin onnistumista.”

”Kun tieto saadaan järjestelmästä, on paljon voitettavaa!”

Jos olet käynnistämässä myynnin työkaluihin liittyvää projektia, ota yhteyttä meihin. Löydämme sinulle joukostamme projektin vetäjän ja asiantuntijoita, joilla on substanssiosaamisen lisäksi teknistä osaamista.

Lue it-osaajien näkemyksiä

- 15.7.2025

Kokenut projektipäällikkö tuo rakennetta, näkemyksiä ja jatkuvuutta liiketoiminnan kehittämiseen

Moni suuryritys kaipaa muutosvaiheessa ulkopuolista näkemystä – ei pelkästään projektien hallintaan, vaan liiketoiminnan tukemiseen. Ron Bossen ei toimi pelkästään projektipäällikkönä, vaan kokeneena konsulttina, joka kehittää...

- 4.7.2025

Kuinka ihmislähtöinen johtaminen tekee it-projektista menestyksen?

Ihmislähtöinen johtaminen on terävää ymmärrystä siitä, mikä oikeasti saa tiimit toimimaan. Se on paras tapa vetää it-projekti silloin, kun kyse on kehittämisestä, luottamuksen rakentamisesta ja...

- 30.6.2025

Mobiiliprojekti onnistuu, kun vetäjällä on kaksi kriittistä taitoa

Mobiilisovellus on nykyään usein työn keskeisin työkalu. Se ei saa pettää – kentällä, asiakastilanteessa tai hoitotyössä. Kyse on paljon muustakin kuin teknologiasta: kyse on liiketoiminnan...

- 13.5.2025

Tekninen projektipäällikkö varmistaa, että digihanke ei vain etene – se on rakennettu oikealle arkkitehtuurille ja kestävälle pohjalle

Kun julkinen palvelu rakennetaan digitaalisesti uudelleen, sen vaikutus näkyy konkreettisesti – se helpottaa, tehostaa ja sujuvoittaa yritysten asiointia. Sami Ripatti tietää, mitä kaikkea se vaatii....

- 10.3.2025

Projektipäällikkö tekoälyhankkeiden veturina: Roadmap kohti onnistumista

Tekoälyn kehittyminen on lisännyt yritysten tarvetta selkeälle tekoäly-roadmapille. Tämä näkyy kasvavana kysyntänä projektipäälliköille, jotka osaavat tarkastella tekoälyn käyttöönottoa strategisesta näkökulmasta. Projektipäällikön tehtävä ei ole pelkästään...

- 11.10.2024

Onnistuminen kansainvälisissä it-projekteissa vaatii vahvaa muutoshallinnan ja viestinnän osaamista

”Meillä on tarve projektipäällikölle, jolla on kokemusta onnistuneiden kansainvälisten it-hankkeiden vetämisestä.” Tämä yksinkertainen osaajatarve on yksi it-alan vaativimmista tehtävistä. Kansainväliset it-projektit ovat monimutkaisia, ja projektipäällikön...

- 5.9.2024

Kansainvälisen projektijohtamisen haasteet ja onnistumiset: Changli Liu kertoo kokemuksistaan

Changli Liu on kartuttanut syvällistä kokemusta ja näkemystä kansainvälisistä it-projekteista, jotka vaativat taitavaa johtamista, tehokasta viestintää ja yhteistyötä. Hän on saavuttanut merkittävää menestystä ja saanut...

- 29.8.2024

Muutos on aina muutos, oli se iso tai pieni

Jos muutoksia yrittää puskea läpi, it-järjestelmähankkeesta voi tulla painajainen. Toisaalta projekti voi sujua kuin vettä vaan – olisiko kyse onnistuneesta muutoksenhallinnasta? ”Ei pidä vähätellä muutosten...

- 14.3.2024

Tunnetko projektien KPI-mittarit? Toivottavasti kyllä!

Projektien toteutustavat vaihtelevat, ja siksi organisaatioiden on tärkeää tunnistaa omalle toiminnalleen olennaisimmat mittarit ja seurattavat parametrit. Useimmat organisaatiot käyttävät joitakin arviointimenetelmiä projektien onnistumisen seuraamiseen. Projektityön...

- 12.2.2024

Digitaalisen aikakauden projektipäällikön voimavarat

Tekoäly (AI) tunkeutuu väistämättä yhä syvemmälle liiketoiminnan ytimeen ja siitä on tulossa keskeinen työkalu erilaisten projektien hallinnassa. Fujitsun tiimiesimies Pasi Korhonen kertoo, missä tekoäly on...

Tilaa asiakaskirje