Blogi

Tunnetko projektien KPI-mittarit? Toivottavasti kyllä!

Tarja Brusila, rekrytointikonsultti, Nico

Projektien toteutustavat vaihtelevat, ja siksi organisaatioiden on tärkeää tunnistaa omalle toiminnalleen olennaisimmat mittarit ja seurattavat parametrit.

Useimmat organisaatiot käyttävät joitakin arviointimenetelmiä projektien onnistumisen seuraamiseen. Projektityön monimuotoisuus voi kuitenkin aiheuttaa haasteita, sillä osa hankkeista vedetään perinteisellä vesiputousmallilla ja osa ketterillä menetelmillä. Tällöin on kyettävä joustavasti mittaamaan ja hallinnoimaan toisistaan poikkeavia projektityyppejä. Siksi on tärkeää pysähtyä miettimään, mitkä ovat omalle organisaatiolle oleellisimmat mittarit ja parametrit.

Tarve, tarkoitus ja ydintekeminen ohjaavat projektin KPI-mittareiden valintaa

Arviointimenetelmän valinta riippuu organisaation tavoitteista ja kyvystä seurata ja hallinnoida hankkeita. Mittaamista ei kannata tehdä vain mittaamisen ilosta, vaan dataa tulee pystyä hyödyntämään ja mittaustulosten johtaa korjaaviin toimenpiteisiin. Liian isoa kakkua ei kannata haukata kerralla, vaan aloittaa jokaisessa hankkeessa ydintekemisestä ja laajentaa mittaristoa tarpeen mukaan.

Perinteisen vesiputousmallisen projektin hallinnassa käytetään yleensä mittareita kuten esimerkiksi:

  • Talous: ylitykset, kustannustaso, kannattavuus
  • Aikataulu: viivästykset, resurssit, laajuus
  • Laatu: asiakastyytyväisyys, bugien määrä, käytettävyys

Budjetin yhteydessä seurataan mahdollisia ylityksiä (ja toki myös alituksia!), kustannustasoa ja kannattavuutta. Aikataulu ja viivästykset yleensä linkittyvät myös käytössä oleviin resursseihin. Laajuuden seuraus linkittyy vaatimusten seurantaan ja projektin tuottamaan laatuun, joita voivat olla asiakastyytyväisyyden lisäksi esimerkiksi bugien määrä tai käytettävyys.

Ketterien projektien hallinta vaatii erityisiä mittareita ja seurantamenetelmiä, koska lopputulos voi elää. Mittaristo vaihtelee hankkeen nopeuden ja ominaisuuksien mukaan, ja se voi keskittyä esimerkiksi tiimien suorituskykyyn tai koodikattavuuteen. Ketterän projektin hallintaan sopivia mittareita on useita, joista tyypillisimpiä ovat:

  • Burndown chart: kuvaa jäljellä olevaa työmäärää suhteessa aikaan. Se on yleisesti käytetty työkalu ketterissä ohjelmistoprojekteissa, ja se sisältää erilaisia osioita kuten optimaalinen / todellinen jäljellä oleva työmäärä. Sprintin burn rate kertoo suunniteltujen versus toteutuneiden tehtävien lukumäärän.
  • Nopeus (Velocity): ketterän projektin tuottavuusmittari, joka kertoo työmäärän, jonka tiimi voi tehdä yhden sprintin aikana. Tehokkuus (arvioitu ja toteutunut) voidaan laskea esimerkiksi tunteina tai tiimin käyttäjätarinalle määritetyillä pisteillä (story points). Toteumaa seuraamalla saadaan hyödyllistä tietoa ennustettaessa tulevia sprinttejä.
  • Läpimenoaika: kuvaa aikaa, joka kuluu projektin tai yksittäisen nimikkeen toteutukseen.
  • Työkohteen ikä: auttaa tunnistamaan backlogin hidasteet.
  • Kumulatiivinen kertymä: mittaa tehtävien edistymistä kumulatiivisesti. Tasainen kertymä kertoo tiimin suoriutumisesta odotetusti, kun taas töyssyt ja kuopat kuvaavat epävarmaa ja mahdollisesti riskialttiimpaa edistymistä.
  • Koodikattavuus: mittaa lähdekoodin testauksen kattavuutta esimerkiksi suhteessa kohteiden määrään, tai löydettyjen bugien määrää. Mittari on erittäin hyödyllinen laadunvarmistuksen työkalu.
  • Markkinoilletuloaika: kuvaa aikaa, jossa projekti valmistuu idea-asteelta valmiiksi tuotteeksi. Tästä ei tulisi tinkiä laadun kustannuksella.
  • Net promoter score: asiakastyytyväisyysmittari, jolla kuvataan kuinka todennäköisesti asiakkaasi / tuotteen käyttäjät ovat valmiita suosittelemaan tuotetta muille käyttäjille.
  • Sprintin onnistumisaste: kuvaa kuinka usein tiimi saavuttaa sprintille alussa asetetut tavoitteet. Mittari auttaa ymmärtämään taustatietona esimerkiksi tiimin keskinäistä toimintaa, asiakasvaatimusten ymmärrystä sekä ovatko asetetut tavoitteet olleet realistisia.

Ulkopuolinen tuo projektien seurantaan ja arviointiin osaamista ja näkemystä

Haasteena ei useinkaan ole mittaristojen tunnistaminen, vaan nimenomaan kyvykkyys poimia joukosta omalle toiminnalle oleellisimmat. Joskus valitsemme mittariston sen mukaan, mitä haasteita projektissa on ilmennyt. Tällöin mittarit voivat kuvastaa ongelmia, mutta ne eivät välttämättä auta löytämään niiden juurisyitä. Kiireessä voi olla houkuttelevaa valita helposti mitattavia asioita, vaikka ne eivät olisikaan relevantteja. Tällöin mittarit eivät anna hyödyllistä tietoa projektin edistymisestä.

Oman organisaation projektien vetoon saatetaan myös kaivata vahvistusta. Tällöin hyvä vaihtoehto on tuoda osaaminen taloon ulkopuolelta – henkilö, jolla on kokemusta mittaristojen käytöstä erityyppisissä hankkeissa, ja kyky tuoda näkemystä hankkeiden kokonaisvaltaiseen arviointiin.

Kuulostaako tutulta? Jos koet, että teillä saattaisi olla tällainen tilanne, ota yhteyttä! Nicosta löytyvät osaajat niin toiminnan kehittämiseen kuin erityyppisten projektien järjestelmälliseen vetämiseen ja seurantaan. Autamme mielellämme teille juuri sopivimman osaajan etsinnässä.

Sitten vaan toteuttamaan ja seuraamaan!

Tarja Brusila
+358 (0)50 385 4545
tarja.brusila@fujitsu.com

Inspiroivia esimerkkejä ketterien menetelmien projektien mittareista

7 Key Metrics for Project Managers – 7pace
12 Agile Metrics & KPIs You Must Track in 2024

Lue seuraavaksi

- 15.7.2025

Kokenut projektipäällikkö tuo rakennetta, näkemyksiä ja jatkuvuutta liiketoiminnan kehittämiseen

Moni suuryritys kaipaa muutosvaiheessa ulkopuolista näkemystä – ei pelkästään projektien hallintaan, vaan liiketoiminnan tukemiseen. Ron Bossen ei toimi pelkästään projektipäällikkönä, vaan kokeneena konsulttina, joka kehittää...

- 4.7.2025

Kuinka ihmislähtöinen johtaminen tekee it-projektista menestyksen?

Ihmislähtöinen johtaminen on terävää ymmärrystä siitä, mikä oikeasti saa tiimit toimimaan. Se on paras tapa vetää it-projekti silloin, kun kyse on kehittämisestä, luottamuksen rakentamisesta ja...

- 30.6.2025

Mobiiliprojekti onnistuu, kun vetäjällä on kaksi kriittistä taitoa

Mobiilisovellus on nykyään usein työn keskeisin työkalu. Se ei saa pettää – kentällä, asiakastilanteessa tai hoitotyössä. Kyse on paljon muustakin kuin teknologiasta: kyse on liiketoiminnan...

- 13.5.2025

Tekninen projektipäällikkö varmistaa, että digihanke ei vain etene – se on rakennettu oikealle arkkitehtuurille ja kestävälle pohjalle

Kun julkinen palvelu rakennetaan digitaalisesti uudelleen, sen vaikutus näkyy konkreettisesti – se helpottaa, tehostaa ja sujuvoittaa yritysten asiointia. Sami Ripatti tietää, mitä kaikkea se vaatii....

- 10.3.2025

Projektipäällikkö tekoälyhankkeiden veturina: Roadmap kohti onnistumista

Tekoälyn kehittyminen on lisännyt yritysten tarvetta selkeälle tekoäly-roadmapille. Tämä näkyy kasvavana kysyntänä projektipäälliköille, jotka osaavat tarkastella tekoälyn käyttöönottoa strategisesta näkökulmasta. Projektipäällikön tehtävä ei ole pelkästään...

- 11.10.2024

Onnistuminen kansainvälisissä it-projekteissa vaatii vahvaa muutoshallinnan ja viestinnän osaamista

”Meillä on tarve projektipäällikölle, jolla on kokemusta onnistuneiden kansainvälisten it-hankkeiden vetämisestä.” Tämä yksinkertainen osaajatarve on yksi it-alan vaativimmista tehtävistä. Kansainväliset it-projektit ovat monimutkaisia, ja projektipäällikön...

- 25.9.2024

Teija Sirko on aina askeleen edellä ja pitää muutosmatkan elossa

Uuden myynnin työkalun käyttöönotto on merkittävä askel yrityksen kehityksessä, ja taitavan konsultin avulla tästä muutosmatkasta voi tulla menestystarina. Teija Sirko-Leväaholla on mairitteleva ura it-myynnin, digitaalisen...

- 5.9.2024

Kansainvälisen projektijohtamisen haasteet ja onnistumiset: Changli Liu kertoo kokemuksistaan

Changli Liu on kartuttanut syvällistä kokemusta ja näkemystä kansainvälisistä it-projekteista, jotka vaativat taitavaa johtamista, tehokasta viestintää ja yhteistyötä. Hän on saavuttanut merkittävää menestystä ja saanut...

- 29.8.2024

Muutos on aina muutos, oli se iso tai pieni

Jos muutoksia yrittää puskea läpi, it-järjestelmähankkeesta voi tulla painajainen. Toisaalta projekti voi sujua kuin vettä vaan – olisiko kyse onnistuneesta muutoksenhallinnasta? ”Ei pidä vähätellä muutosten...

- 12.2.2024

Digitaalisen aikakauden projektipäällikön voimavarat

Tekoäly (AI) tunkeutuu väistämättä yhä syvemmälle liiketoiminnan ytimeen ja siitä on tulossa keskeinen työkalu erilaisten projektien hallinnassa. Fujitsun tiimiesimies Pasi Korhonen kertoo, missä tekoäly on...

Tilaa asiakaskirje