Blogi

It-suorahaku – kolmen kauppa

Kokeneita it-alan osaajia on vaikea rekrytoida. Nicoa lähestyy jatkuvasti uusia asiakasorganisaatiota rekrytointihaasteiden takia. Oma haku ei ole tuottanut tulosta. On saatettu jo kokeilla useitakin kumppaneita suorahakuun. Sopivaa osaajaa ei ole kuitenkaan löytynyt.

Edellä kuvatussa tilanteessa olevat organisaatiot pohtivat usein kenen kanssa rekrytointi menisi onnistuneesti maaliin ja millä keinoin. Nicossa kohtaamme saman kysymyksen usein: Miksi valita Nico rekrytointi- ja suorahakukumppaniksi?

It-roolien suorahakukumppanilta kannattaa kysyä aikaisempaa kokemusta nimenomaan it-alan resursoinnista ja rekrytoinnista, it-alan työmarkkinoista ja asiantuntijaverkostoista sekä it-teknologioiden, -menetelmien ja roolien tuntemista. Nämä ovat perusta, jonka päälle rakennetaan toimeksiantokohtaisesti menestyvä yhteistyö, jota voidaan ajatella kolmen kauppana:

1. Rekrytoivan organisaation työnantajamielikuva

Suorahakua lähdetään toteuttamaan vallitseva työnantajamielikuva taustalla. Työnantajamielikuvan rakentaminen on pitkäaikainen prosessi. Usein myös kokonaan eri asia kuin yksittäinen rekrytointi- tai suorahakuprosessi. Laajasti tunnettujen organisaatioiden kohdalla mielikuva on aina olemassa, suunnitellusti tai suunnittelemattomana. Vähemmän tunnetuilla sitä ei välttämättä ole ollenkaan. Jokainen ehdokas mittaa kiinnostustaan työantajaan ja avoinna olevaan tehtävään aluksi oman aikaisemmin muodostuneen työnantajamielikuvansa perusteella tai sen puutteella.

Suorahakuprosessissa pyritään luomaan oikea ja ajan tasalla oleva kuva asiakkaan organisaatiosta työnantajana. Se edellyttää, että ehdokkaan kanssa päästään keskusteluyhteyteen. Työnantajamielikuva joko vetää puoleensa tai ei. Jos ei, niin keskusteluyhteyttä ei välttämättä synny ollenkaan. Meillä Nicossa on tärkeä tuntea asiakasorganisaatiomme, jotta voimme jakaa heistä tietoa työnantajana tunnistetuille ehdokkaille. Viemme asiakkaan viestiä eteenpäin. Tuemme asiakkaan työnantajamielikuvaa Nicon yrityskuvalla kokeneiden it-alan osaajien resursointiin ja rekrytointiin erikoistuneena toimijana.

2. Yhteistyö rekrytoivan esimiehen ja vastuullisen rekrytointikonsultin välillä

Menestyksellinen suorahaku vaatii rekrytoivalta esimieheltä ja rekrytointikonsultilta tiivistä yhteistyötä. Löydetyt ehdokkaat vaativat ripeää käsittelyä, heidän kysymyksensä tarvitsevat vastauksia, hyville ehdokkaille pitää järjestää nopeasti haastattelut ja arvioinnit, päätöksiä tarvitaan jatkuvasti suorahakuprosessin edetessä. Tänä päivänä malli, jossa rekrytointi ”ulkoistetaan” kumppanille ja odotetaan passiivisena sovittua määrää parhaita ehdokkaita muutaman viikon kuluttua, ei välttämättä toimi it-rekrytoinneissa. Paras tulos saavutetaan tiiviillä yhteistyöllä ja viestinnällä sekä nopealla päätöksenteolla. Hyvillä ehdokkailla voi olla useita työpaikkoja tarjolla silloin, kun ajatus työpaikan vaihdosta on mielessä. Monesti aktiivisin suorahakuprosessi voittaa ja rekrytoi ehdokkaan muiden silmien edestä.

3. Sopivan ehdokkaan tunnistaminen

Työnantajatietojen lisäksi kartoitamme haettavan uuden työntekijän tehtävänkuvan ja toivotut osaamiset sekä kokemustaustan. Kurkistamme samalla myös persoonaominaisuuksiin, joita rekrytoiva esimies odottaa uudelta alaiseltaan. Näistä kaikista syntyy ideaaliprofiili. Harvoin, jos koskaan, löytyy 100% sopivaa ehdokasta työmarkkinoilta. Pääsemme edellä kuvatun yhteistyömallin kautta keskusteluun rekrytoivan esimiehen kanssa siitä, mitkä osaamiset ja kokemustaustat ovat riittäviä, ja kuka ehdokkaista olisi henkilönä potentiaalisin täyttämään alussa hieman väljät saappaat. Tässä kohdin punnitaan rekrytointikonsultin ammattitaito tukea rekrytoivan esimiehen päätösprosessia ja löytää sen tueksi erilaisia näkökulmia. Myös rekrytoivan esimiehen osaaminen ja kokemus ovat keskeisessä roolissa.

Nicon onnistumisprosentti suorahakutoimeksiannoissa on korkea, vaikka it-alan työmarkkinat ovatkin haastavat. Asiakkaamme saavat hyvän työntekijän ja ehdokas uuden vaiheen työuralleen. Voimme Nicossa todeta onnistuneemme yhteistyössä asiakkaidemme kanssa!

Toivotamme uudetkin asiakkaat tekemään menestyksellistä rekrytointia ja suorahakua kanssamme!

Kirjoittaja on Juha Hyvärinen, kokenut it-rekrytointikonsultti Nicossa.

Lue seuraavaksi

- 1.11.2022

Valitse heti suorahaku – anna osaavan rekrytointikonsultin löytää IT-asiantuntija ja säästä omaa aikaasi

IT-alan rekrytointi on ollut haasteellista jo pitkään. Asiakas on lähes aina ensin kokeillut ilmoittelua saamatta yhtään tehtävän vaatimukset täyttävää hakijaa. Sen jälkeen asiakas yleensä valitsee...

- 4.6.2021

Etsitkö erinomaista teknistä it-osaajaa riveihisi? Miltä kuulostaisi avaimet käteen -rekrypalvelu?

Suomessa on tälläkin hetkellä yli 10 000 ohjelmisto-osaajan vajaus. Moni yritys on löytänyt itsensä tilanteesta, jossa julkaistusta rekrytointiprofiilista huolimatta paikkaan ei saada hyviä hakijoita.  Mitäpä jos...

- 9.9.2020

It-suorahaku, osa 3: Hakijakokemus

Osa 3: Hakijakokemus Tämä blogikirjoitus on kolmas osa it-suorahakublogisarjaa, lue aiemmat kirjoitukset täältä: osa 1: profiilin laatiminen ja osa 2: research-työ Suorarekrytoinnissa, kuten kaikissa rekrytoinneissa,...

- 1.6.2020

Korona-ajan tärkein rekrytointivinkki: tee se nyt

Syksyn rekrytointeja tehdään nyt, joten kannattaa hypätä etukäteen valmistautujien kelkkaan. Jos yrityksessänne on tarve uusille tekijöille, tarttukaa tilaisuuteen pian. Kun tilanne rauhoittuu, aikaiset linnut ovat...

- 28.2.2020

It-suorahaku, osa 2: Research-työ

Osa 2: Research-työn merkitys Tämä on toinen osa it-suorahakublogisarjaa, sarjan ensimmäinen osa käsittelee profiilin luomista, lue se täältä. Tarvittavan osaamisen määrittelyn jälkeen seuraava osa it-suorahakuprosessia...

- 13.2.2020

It-suorahaku, Osa 1: Profiilin laatiminen

Suorahaku on perinteisesti johdon rekrytointiin käytetty menetelmä, jossa henkilö halutaan rekrytoida julkisesta ilmoittelusta poiketen hiljaisuudessa. Tämä on kuitenkin tänä päivänä vanhentunut käsitys suorahausta, kun suorahaku...

- 16.12.2019

Fiksu keksii keinot rekrytointiin

It-osaajien rekrytointi on muuttunut nykyisessä markkinatilanteessa entistä haastavammaksi. On aiempaa tärkeämpää, että löydämme avoimesta tehtävästä houkuttelevuustekijät, ja joskus it-alan rekrytoinnin ammattilaisina meidän on helpompi nähdä...

Tilaa asiakaskirje