Blogi

Fiksu keksii keinot rekrytointiin

Tarmo Antila – Nico

It-osaajien rekrytointi on muuttunut nykyisessä markkinatilanteessa entistä haastavammaksi. On aiempaa tärkeämpää, että löydämme avoimesta tehtävästä houkuttelevuustekijät, ja joskus it-alan rekrytoinnin ammattilaisina meidän on helpompi nähdä ja kiteyttää tehtävän vetovoimatekijät kuin asiakkaan itse.

Suomen it-alan haastavaa työvoimatilannetta kuvaa mielestäni hyvin kaksi asiaa:

  • Tilastokeskuksen mukaan ohjelmisto- ja konsultointialan yritysten työntekijämäärä on Suomessa kasvanut vuosittain keskimäärin 7,9% tarkastelujaksolla 2015-2017. Vuoden 2017 lopun työntekijämäärä oli 51341 ja se on korkeampi kuin koskaan aiemmin. 
  • Teknologiateollisuuden tuore tutkimus ”9 ratkaisua Suomelle, Koulutus ja osaaminen -linjaus 2018” kertoo, että ict-osaajia tarvitaan yli 11000 lisää tulevan neljän vuoden aikana. Koulutusjärjestelmämme ei pysty tuottamaan tästä tarpeesta kuin 50-70%.

Näiden lisäksi digitalisaation kehitys on saanut myös muiden toimialojen yritykset rekrytoimaan it-osaajia omaan organisaatioon aiempaa enemmän. Ei siis ihme, että rekrytoiva esimies saattaa kokea tehtävänsä tällä hetkellä haasteelliseksi.

Tutkin Nicon suorahakutoimeksiantojen tilaston viimeiseltä kahdelta vuodelta. Jokainen toimeksianto on päättynyt työsopimuksen allekirjoitukseen ja asiakastyytyväisyystulokset kertovat rekrytointien onnistuneen. Asiakastyytyväisyys viime vuodelta on 4,54/5. Miten tämä on mahdollista tässä markkinatilanteessa?

Rekrytointi onnistuu tälläkin hetkellä varsin hyvin, kun käytetään oikeita keinoja.

Suorahaku on toimiva ratkaisu. Tässä markkinatilanteessa on aiempaa tärkeämpää, että löydämme avoimesta tehtävästä houkuttelevuustekijät. Enkä tarkoita nyt tyypillisiä rekrytointi-ilmoitusten korulauseita, vaan konkreettisia työn sisältöön, tuotoksiin, työyhteisöön, kehittymismahdollisuuksiin tai palkkaan liittyviä asioita. Joskus meidän on it-alan rekrytoinnin ammattilaisina helpompi nähdä ja kiteyttää tehtävän vetovoimatekijät kuin asiakkaan itse.

Toinen onnistumisen edellytys on, että lähestymme huolellisesti valittua kohderyhmää henkilökohtaisesti merkityksellisellä viestillä ja että paneudumme huolella kunkin potentiaalisen tekijän tilanteeseen. Ja jos asiat kohtaavat, niin kykenemme rakentamaan siitä polun avoimena olevaan tehtävään.

Rekrytointi on siis muuttunut. Siinä on otettu askelia tarkkaan kohdennetun, henkilökohtaisen myynnin ja markkinoinnin suuntaan. Oikein tehtynä tämä on erittäin hyvä kehityssuunta ja kasvattaa samalla rekrytointien onnistumisia. Ja tärkeintä on se, että pystymme edelleen auttamaan asiakkaita löytämään kuhunkin tehtävään sopivat tekijät.

Kirjoittaja Tarmo Antila on Nicon rekrytointiliiketoiminnan vetäjä.

Katso tästä myös Tarmon videotervehdys.

Lue seuraavaksi

- 1.11.2022

Valitse heti suorahaku – anna osaavan rekrytointikonsultin löytää IT-asiantuntija ja säästä omaa aikaasi

IT-alan rekrytointi on ollut haasteellista jo pitkään. Asiakas on lähes aina ensin kokeillut ilmoittelua saamatta yhtään tehtävän vaatimukset täyttävää hakijaa. Sen jälkeen asiakas yleensä valitsee...

- 4.6.2021

Etsitkö erinomaista teknistä it-osaajaa riveihisi? Miltä kuulostaisi avaimet käteen -rekrypalvelu?

Suomessa on tälläkin hetkellä yli 10 000 ohjelmisto-osaajan vajaus. Moni yritys on löytänyt itsensä tilanteesta, jossa julkaistusta rekrytointiprofiilista huolimatta paikkaan ei saada hyviä hakijoita.  Mitäpä jos...

- 9.9.2020

It-suorahaku, osa 3: Hakijakokemus

Osa 3: Hakijakokemus Tämä blogikirjoitus on kolmas osa it-suorahakublogisarjaa, lue aiemmat kirjoitukset täältä: osa 1: profiilin laatiminen ja osa 2: research-työ Suorarekrytoinnissa, kuten kaikissa rekrytoinneissa,...

- 1.6.2020

Korona-ajan tärkein rekrytointivinkki: tee se nyt

Syksyn rekrytointeja tehdään nyt, joten kannattaa hypätä etukäteen valmistautujien kelkkaan. Jos yrityksessänne on tarve uusille tekijöille, tarttukaa tilaisuuteen pian. Kun tilanne rauhoittuu, aikaiset linnut ovat...

- 28.2.2020

It-suorahaku, osa 2: Research-työ

Osa 2: Research-työn merkitys Tämä on toinen osa it-suorahakublogisarjaa, sarjan ensimmäinen osa käsittelee profiilin luomista, lue se täältä. Tarvittavan osaamisen määrittelyn jälkeen seuraava osa it-suorahakuprosessia...

- 13.2.2020

It-suorahaku, Osa 1: Profiilin laatiminen

Suorahaku on perinteisesti johdon rekrytointiin käytetty menetelmä, jossa henkilö halutaan rekrytoida julkisesta ilmoittelusta poiketen hiljaisuudessa. Tämä on kuitenkin tänä päivänä vanhentunut käsitys suorahausta, kun suorahaku...

- 16.12.2019

It-suorahaku – kolmen kauppa

Kokeneita it-alan osaajia on vaikea rekrytoida. Nicoa lähestyy jatkuvasti uusia asiakasorganisaatiota rekrytointihaasteiden takia. Oma haku ei ole tuottanut tulosta. On saatettu jo kokeilla useitakin kumppaneita...

Tilaa asiakaskirje