Blogi

Huono rekrytointikokemus ei unohdu koskaan

Seurasin läheltä, kuinka koulunsa kohta päättävän nuoren työnhaku sujui. Hakemusprosessi toisensa jälkeen tuotti hänelle valtavan pettymyksen. Huono kommunikaatio ja välinpitämättömyys jättivät ikuisen jäljen nuoren mieleen.

Nuori löytää häntä kiinnostavat työpaikat helposti nettiä selaten ja webbilomakkeiden täyttäminen sujuu sutjakkaasti. Kätevyyden toinen puoli on se, että osa lomakkeista on sekavia ja ne toistavat samoja kysymyksiä. Pääasiassa nettilomakkeet kuitenkin ovat selkeitä ja ohjaavat hakijaa kertomaan työnantajan haluamat tiedot. Kun hakemus on sitten lähetetty, tulee yleensä automaattivastaus ja ilmoitus hakemuksen vastaanottamisesta.

Hakemuksen jättämiseen asti kaikki on hyvin. Sen jälkeen alkaa odottelu. Suurta hämmennystä aiheuttaa se, että hakemusten käsittelystä ei tiedoteta mitään. Hylkäävistä päätöksistä vaietaan tyystin, ja hakija jää roikkumaan tyhjän päälle. Monesta yrityksestä ei vaivaudu ilmoittamaan edes sitä perinteistä ”Kiitos hakemuksestasi, mutta valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun”.

Miten yritykset voivat suhtautua hakijoihin näin ylimielisesti? Kyseessä ei ole vain yksittäistapaus, vaan ongelma on laajempi. Nuorille työnhakijoille, jotka hakevat sitä ensimmäistä työ- tai harjoittelupaikkaansa, pettymys on kova, kun avointa ja rehellistä kommunikaatiota ei tule. Kokeneemmat hakijat taas ovat saattaneet tottua siihen, joten he eivät välttämättä tunne tulleensa kovasti kaltoin kohdelluksi. Se on valitettavasti edelleen melkeinpä maan tapa.

Tiedän, että hakijoita on paljon ja hakemusten käsittely sekä niihin vastaaminen vie aikaa, mutta sehän on yksi tärkeimpiä osia koko rekrytointiprosessia. Koko rekrytointiprosessi, työpaikkailmoituksesta hakemuksen käsittelyyn ja viimeiseen vastaukseen, vaikuttaa suoraan siihen, miten hakijat yritykseen suhtautuvat ja siitä kertovat.

Erityisen noloa oli seurata, kuinka kansainvälinen sisustusliikeketju kohteli nuorta hakijaa. Hätäisesti hoidettu 20 minuutin haastattelu, jossa hakija ei saanut juuri suunvuoroa, ja lupaus ilmoittaa päätöksestä viimeistään seuraavana keskiviikkona – lupaus, jota ei koskaan pidetty.

Tämä on täysin vastuutonta! Rekrytointiprosessi on yrityksen käyntikortti. Se vaikuttaa suoraan yrityksen maineeseen ja siihen, millaisia työntekijöitä se houkuttelee.

Mitä yritysten pitäisi tehdä?

  • Varatkaa riittävästi aikaa rekrytointiin. Hoitakaa prosessi alusta loppuun kunnolla, eikä hosuen.
  • Vastatkaa kaikkiin hakemuksiin. Vaikka ette valitsisi hakijaa, edes lyhyt vastaus on parempi kuin hiljaisuus.
  • Huolehtikaa, että haastattelu on rauhallinen ja antaa tilaa molemmille osapuolille.
  • Pitäkää lupauksenne. Jos sanotte, että ilmoitatte päätöksestä tiettynä ajankohtana, tehkää se.

Jos rekrytointi ei ole teidän vahvuutenne, älkää tehkö sitä itse! Ottakaa avuksi ammattimainen rekrytointitalo. Näin säästätte aikaa ja vaivaa ja varmistatte, että hakijoita kohdellaan asianmukaisesti. Kun hakijoita kohdellaan hyvin, he puhuvat yrityksestä positiivisesti eteenpäin. Ties vaikka joukossa olisi tulevia yrityksen palveluita ostavia aikuisia.

Kirjoittaja: Timo Haavisto, Fujitsun tiimiesihenkilö

Miten me Nicolla voimme auttaa it-alan rekrytoinneissa?

Meillä on selkeä, tehokas ja oikeudenmukainen rekrytointiprosessi. Voimme myös auttaa hakijoiden esikarsinnassa. Jos yrityksesi esihenkilöt kuormittuvat hakemustulvasta, voit ostaa meiltä apua. Rekrykonsulttimme käyvät hakemukset läpi, esihaastattelevat hakijat, hoitavat kandidaattiviestinnän ja tarjoavat sinulle parhaat 3-5 kandidaattia tai mitä ikinä toivot. Pidämme lisäksi hakijat ajan tasalla, ja jokainen hakija saa meiltä pyynnöstä palautetta hakemuksestaan ja CV:stään.

Älä pilaa yrityksesi mainetta huonolla rekrytointiprosessilla! Ota yhteyttä meihin jo tänään.

Lue seuraavaksi

- 20.8.2025

Vaikka IT-osaajia on enemmän tarjolla, rekrytoinnissa on silti oltava huolellinen

Viime vuosina on käyty kovaa kilpailua IT-osaajista, houkuttelemalla heitä palkan lisäksi erilaisilla työsuhde-etuuksilla. Tämä strategia on osoittautunut perustelluksi ratkaisuksi, sillä kilpailukyvyn parantaminen ja liiketoiminnan kehittäminen...

- 22.7.2025

Suorahaku 2.0 – Onnistuminen on ihmisistä kiinni

Digitalisaatio on pistänyt perinteisen rekrytointiputken monin paikoin uusiksi, ja tekoäly on tullut osaksi myös suorahakua. Silti parhaat osaajat löytyvät vain, kun ymmärrämme, että onnistuminen lähtee...

- 12.5.2025

It-alan huippuosaajilla on valinnanvaraa – siksi rekrytoijien on erotuttava fiksusti

It-ala kehittyy nopeasti, ja työmarkkinat seuraavat perässä. Huippuosaajia ei houkutella pelkillä työpaikkailmoituksilla, vaan tarvitaan henkilökohtaista lähestymistä ja aitoa kiinnostusta heidän osaamiseensa. Suorahaun jokainen vaihe tarjoaa...

- 8.5.2025

It-rekrytointi ei ole ilmoittelua – huippuosaajat löydetään

Jos olet etsimässä osaajaa, pelkkä työpaikkailmoitus ei riitä – varsinkin kun parhaat tekijät eivät useinkaan etsi töitä. Tarvitset jonkun, joka tuntee alan, tietää missä osaajat...

- 7.5.2025

Valitse heti suorahaku – pääsylippu it-asiantuntijoiden piilomarkkinoille

It-asiantuntijoiden rekrytoinnissa piilee usein omat haasteensa. Moni lähtee liikkeelle perinteisellä ilmoittelulla, mutta joutuu pettymään, sillä hakijat eivät täytä tehtävän vaatimuksia. Tällöin monet kääntyvät suorahaun puoleen....

- 1.5.2025

Näin löydät parhaat it-osaajat suorahakuprosessissa

Kun it-osaajaprofiili on määritelty, seuraava askel on oikeiden ehdokkaiden kartoittaminen, kontaktointi ja soveltuvuuden arviointi. Tämä ei ole pelkkää automaation varassa toimimista – onnistuminen vaatii oikeita...

- 15.4.2025

It-alan suorahaun onnistuminen alkaa vahvasta osaajaprofiilista

Onnistunut suorahaku ei perustu sattumaan – se alkaa huolellisesti laaditusta osaajaprofiilista, joka ohjaa koko rekrytointiprosessia. Se toimii kompassina, joka ohjaa palkkaamaan oikean henkilön. It-alalla suorahaku...

- 17.11.2024

It-suorahaku – kolmen kauppa

Kokeneita it-alan osaajia on vaikea rekrytoida. Nicoa lähestyy jatkuvasti uusia asiakasorganisaatiota rekrytointihaasteiden takia. Oma haku ei ole tuottanut tulosta. On saatettu jo kokeilla useitakin kumppaneita...

- 5.11.2024

Vastuullisuus, tasa-arvo, monimuotoisuus – pelkkiä sanoja vai rekrytoinnin arkea?

Rekrytoinnin vastuullisuus kattaa monia teemoja, kuten tasa-arvon, inklusiivisuuden, lainsäädännön noudattamisen, etiikan sekä prosessin läpinäkyvyyden ja luottamuksellisuuden. Vastuullisuutta voidaan tarkastella rekrytoijan, asiakkaan ja ehdokkaan näkökulmasta. Viime...

- 30.10.2024

Uskalla tehdä rekrytointipäätökset – Panosta prosessiin!

Kun it-alan työmarkkinat tuntuvat hiljentyneen, voi erehtyä ajattelemaan, että sopivan osaajan löytäminen on helppoa. Kerron sinulle kahdesta suorahausta, joissa rekryprosessin sujuvuus ja päätöksenteon ripeys ratkaisevat,...

- 12.7.2024

Kesä on hyvä aika rekrytoida – toimi nyt!

Syksyn rekrytoinnit ovat jo käynnissä. Nopeat syövät hitaat, joten nyt on oikea hetki aloittaa ja houkutella työmarkkinoilta huipputekijät ennen kuin kilpailijat ehtivät ensin. Kesällä rekrytointi...

- 7.5.2024

Rekrytointikumppanuus Nicon kanssa on ylittänyt Telesten odotukset

Teleste on 500 ihmistä, kolmella paikkakunnalla Suomessa työllistävä IT-yritys, jolla on satoja kansainvälisiä osaajia on myös ympäri maailman. Sen tunnetuimpia tuotteita ovat joukkoliikennevälineiden ja -pysäkkien...

Tilaa asiakaskirje