Haastavat, monimutkaiset ja kansainväliset IT-projektit saavat Mirja Suomen syttymään
Projektijohtaja Mirja Suomi ei epäröi sanoessaan mitkä ovat hänelle mieluisimpia it-hankkeita. ”Haastavat, monimutkaiset, kansainväliset ja minimissään vuoden kestävät projektit ovat mielenkiintoisia, ja niissä voi haastaa itseään sekä oppia uusia asioita.”
Mirja Suomi tietää, mistä hän puhuu, sillä hän on ollut mukana monessa vaativassa ja hyvin erilaisessa it-projektissa. Hän on vetänyt sovelluskehitys-, konsultaatio-, modernisointi-, integraatio-, palvelun kehittämis-, käyttöönotto-, fuusio- ja asiakkaiden sisäisiä kehityshankkeita.
Erilaiset kulttuurit ja työtavat tulivat tutuiksi Saksassa
Mirja Suomen työuralle mahtuu usean vuoden työjakso Saksassa, jolloin hän sai tehdä yhteistyötä eritaustaisten huippuammattilaisten kanssa. Hän pääsi mm. johtamaan Deutsche Postin 40 asiakasjärjestelmän yhdistämistä, jossa hän teki suunnittelun yhdessä konsulttiyhtiön viiden tohtorintutkinnon omaavan henkilön ja kolmen muun asiantuntijan kanssa.
Aivan erityinen jakso Mirja Suomen työuralla on se, kun hän veti it-projekteja Yhdysvaltain puolustusministeriön (DoD) tiloissa Wiesbadenissa. Hallinnonala on omanlaisensa.
”Nokian ja Siemensin yhdistymisen Master-ohjelman hanke oli todellinen yhteistyö kahden erilaisen organisaation, kansallisuuden, kulttuurin ja valtavan suuren yritysmuutoksen keskellä, jossa myös henkilökunta oli osana muutosta”, luonnehtii Mirja.
Master-projektissa Mirja vastasi Munchenissä mm. järjestelmien siirron suunnittelusta ja siirtojen valmistelusta, tehtävien suorittamisen linjauksesta ja työn hallinnoinnista yhteistyössä asiakkaan organisaatioyksiköiden kanssa.
Kolme projektia, joissa jotakin ikimuistoista
Lukuisista Mirjan Suomessa vetämistä it-hankkeista unohtumattomissa on jotakin erityistä. Näistä Mirja mainitsee ensimmäisenä Nokia Global supply web –projektin, jossa kehitettiin ulkoistetun palvelun palvelumalli.
”Nokialaisten kanssa ja aidosti globaalissa ympäristössä työskentely, kokonaisuus prosessien kehityksestä palvelun käynnistämiseen ja vetämiseen teki projektista äärimmäisen mielenkiintoisen. Lisäksi vaativa asiakas asetti projektille omat haasteensa. Sain olla epämukavuusalueella”, sanoo Mirja.
Valtti-käyttöönottohanke viidessä ministeriössä on toinen Mirjan mieleen painunut projekti. Siinä hänellä oli hankejohtamisen lisäksi vastuu valtiovarainministeriön käyttöönottoprojektista. Hankkeen oli onnistuttava, ettei se päätyisi iltapäivälehden otsikoihin.
”Käyttöönotot koskivat ministeriöiden koko henkilöstöä, ja etenkin kiireisiä ministereitä tuli kohdella VIP-henkilöinä. Ministeriöiden kanssa työskentelyn lisäksi oman suolansa projektiin toi se, että piti ansaita vastapuolen hyvin teknisen gurun luottamus.”
Ruokaviraston fuusio oli Mirjalle hanke, jossa kolme täysin erilaista virastoa sovitettiin uudeksi, prosesseineen, työmenetelmineen ja sovelluksineen. Lisäksi korvattiin tuhansia uusia työasemia vaiheistettuina virasto kerrallaan. Samalla uuden viraston sähköpostijärjestelmään sulautettiin kolmen viraston sähköpostijärjestelmät.
”Uuden viraston johto kertoi loppupalautteessa, etteivät he olisi uskoneet projektin pystyvän hoitamaan tehtäviään määräajassa. Mielenkiintoista oli, että alussa ei ollut mallia siitä minkälaisia asioita fuusiossa on huomioitava. Tuotimme tämän sapluunan myös mahdollisia asiakkaan tulevia fuusioita varten.”
Menestynyt hankejohtaja saa ihmiset mukaansa
”Jokaisessa projektissa on hyvän suunnittelun lisäksi välttämätöntä pitää kickoff-tilaisuus, mieluiten f2f. Tämän jälkeen on helppo työskennellä, kun `tuntee´ projektissa työskentelevät. Projekti on kollektiivista yhdessä tekemistä”, sanoo Mirja.
”Kun organisoin projektin hallinta- ja hankejohtajuusmielessä, hankin asiantuntijat ja kerron, mikä pitää olla lopputulos. He osaavat oman kenttänsä ja tietävät, miten lopputulokseen päästään. Siksi asiantuntijoita pitää kohdella kunnioittavasti, motivoida työskentelyyn ja arvostaa”, painottaa Mirja.
”On tärkeätä olla samassa veneessä muiden kanssa ja lupaukset on aina pidettävä. Yhteisiin palavereihin tullaan, kun niistä saa jotakin itselleen. Positiivinen palaute ruokkii motivaatiota ja nostattaa henkeä. Kun on haasteita, kissa on nostettava pöydälle välittömästi, mutta aina kahden kesken eikä koskaan yhteispalavereissa”, Mirja sanoo.
”Kaikki hoituu -ajattelu on menestyvän hankejohtajan tai projektipäällikön ominaisuus. Kyky stressata sopivasti antaa energiaa ja auttaa keskittymään. Tekniikkaa pitää ymmärtää jonkin verran, jotta tietää mitä asiantuntijat tekevät ja pystyy pitämään langat käsissään. Hankejohtajalle on myös tärkeää saavuttaa asiakkaan luottamus.”
”Kommunikointitaidot, kokemus, luottamus, vastuunottaminen, projektihallinnallinen osaaminen, päätöksentekokyky ja hyvät referenssit erottavat parhaat it-projektijohtajat muista”, sanoo Mirja.
Nico tarjoaa edelleen kiinnostavia projekteja
Hyvä meininki ja hyvä johto sekä mielenkiintoiset hankkeet – näistä syistä Mirja Suomi valitsi Nicon palatessaan ensimmäiseltä Saksan komennukselta vuonna 2002.
Vapaus, mielenkiintoiset ja haasteelliset hankkeet motivoivat Mirjaa edelleen työskentelemään Nicossa. Paraikaa hän tekee Fujitsun asiakkaalle strategista projektia asiakastyytyväisyyden parantamiseksi.
”Kun saa kunnon hommia, ammattitaito kasvaa. Muutaman vuoden jälkeen ei voi tulla enää vastaan hommia, joita ei osaa tehdä. Voit luottaa omaan ammattitaitoon. Kun teet erilaisten ihmisten kanssa, opit lukemaan ihmisiä ja opit miten he käyttäytyvät. Jokaista pitää osata käsitellä hänelle sopivalla tavalla kunnioittavasti.”
Vinkkisi projektipäällikön uraa aloittamassa olevalle?
”It-alan noste kantaa ja kysyntää tuntuu riittävän. Kannattaa pysyä aina ajan hermolla ja liikkua useinkin epämukavuusalueella, koska niistä itseluottamus kasvaa. Alan sertifikaatteihin kannattaa panostaa. Referensseillä saa haluamansa projektit. Älä ole vaatimaton!”