Johanna Pilsari: ”Osaava ulkoinen konsultti on tervetullut vahvistus”

Pitkän uran it-alalla tehnyt Johanna Pilsari on päässyt katselemaan it-maailmaa molemmilta puolilta pöytää: niin asiakkaan edustajana kuin palveluntarjoajanakin. Johanna siirtyi toimittajalta ulkoiseksi konsultiksi, koska vapaus ja vaihtelevuus kiehtoivat.
Tällä hetkellä Johanna työskentelee IT-hankkeiden projektipäällikkönä Valtorilla eli Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskuksella.
Millaista sitten on toimia ulkoisena konsulttina eri asiakkaille ja olla uuden äärellä kerta toisensa jälkeen?
”Hyvällä tavalla jännittävää!” Johanna kertoo.
Hän nauttii siitä, että jokaisen uuden toimeksiannon myötä oma toimialaosaaminen kasvaa ja koko liuta uusia liiketoiminta-alueita, tuotteita ja järjestelmiä tulee tutuksi.
Jännittävyyteen vaikuttaa toki sekin, että jokaisessa asiakkuudessa on omat toimintatapansa ja sääntönsä, jotka täytyy oppia tuntemaan. Mutta kun toimeksiantajaa on vaihtanut ennenkin, tietää jo etukäteen, mitkä kaikki seikat on selvitettävä heti kättelyssä, jotta töihin ja tekemisen tapaan pääsee kiinni.
”Projektipäällikölle tärkeintä on selvittää projektijohtamiseen käytettävät prosessit sekä järjestelmät. Ja tietysti yhteyshenkilöt, joiden puoleen kääntyä”, Johanna listaa.
Ulkoisen it-konsultin arki ei tietenkään ole silkkaa asemapaikan vaihtamista ja uuden oppimista.
”Nykyisessä asiakkuudessani Valtorilla olen työskennellyt jo useamman vuoden saman järjestelmän kanssa. Järjestelmä, toimintatavat ja työyhteisö ovat ehtineet tulla läheisiksi ja tutuiksi.”
Yksin ei jätetä
Suuret asiakasyritykset ovat kokeneita ulkoisten it-konsulttien palkkaajia. Siksi ne ovat myös panostaneet huomioonottavan toimintakulttuurin luomiseen.
”Suhtautuminen meihin konsultteihin on myönteistä ja vastaanotto on aina ollut lämmin. Tulemme taloon vastaamaan akuuttiin osaamispulaan ja täyttämään todellista tarvetta. Olemme oikein tervetulleita vahvistuksia”, Johanna kuvailee.
”Työnohjaus hoidetaan mielestäni hyvin: tapaamme säännöllisesti työnohjaajani kanssa ja käymme läpi projektit sekä yleiset asiat. Lisäksi intra on erinomainen paikka pysyä organisaation yleisestä tilanteesta kärryillä. Yksin meitä ei jätetä”, hän jatkaa.
”Vaikka olenkin ulkoinen konsultti, en ole koskaan tuntenut oloani ulkopuoliseksi”, Johanna hymyilee.
Kokemusta pöydän eri puolilta
Yli 20-vuotisen työuransa aikana Johanna on ehtinyt toimia moninaisissa rooleissa. Nicolle hän päätyi, koska piti yrityksen tapaa työllistää erilaisena ja mielenkiintoisena.
”Vapaus ja vaihtelevuus puhuttelivat minua. Ulkoisena konsulttina vastaan paitsi vaihtuvien asiakkaiden projekteista, myös omasta työkalenteristani. Jos haluan pitää vaikka perjantait vapaata, on se mahdollista”, Johanna listaa syitä, miksi liittyi Nicon asiantuntijajoukkoon.
Nicon it-konsulttina hän myös siirtyi ensimmäistä kertaa asiakkaan puolelle.
”Työskentelin 15 vuotta toimittajan projektipäällikkönä. Silloin tärkeintä oli varmistaa, että työmäärät pysyivät sovitussa eivätkä kustannukset nousseet liian suuriksi. Nyt kun katson asioita ulkoisena konsulttina asiakkaan näkövinkkelistä, tärkein tehtäväni on huolehtia, että asiakkaan tarpeet tulevat täytettyä. Pidän kaikessa asiakkaan puolta”, Johanna summaa eroa.
”Uskon, että taustani ja asiantuntijuuteni hyödyttää asiakasorganisaatiota. Minulla on kokemusta ja näkemystä esimerkiksi siitä, miksi toimittajalla voi olla haasteita vastata joihinkin pyyntöihin tai tavoitteisiin. Pystyn auttamaan niin asiakasta kuin toimittajaakin, ja varmistamaan projektin kannalta parhaan mahdollisen lopputuloksen”, Johanna sanoo.
Tänä syksynä Johanna perusti oman yrityksen ja siirtyi Nicon konsultista Nicon alihankkijaksi.
Haluatko seurata Johannan jalanjälkiä? Katso avoimet toimeksiantomme täältä. Täältä voit tilata tiedon uusista, aukeavista työmahdollisuuksista.
Jos taas etsit it-asiantuntijaa, pääset lukemaan lisää ja ottamaan meihin yhteyttä täältä.