Blogi

It-osaaja – tehosta osaamisesi myyntiprosessia tuotteistamisen keinoilla

Minna Ahonen: It-osaaja - tehosta osaamisesi myyntiprosessia tuotteistamisen keinoilla

Miksi erityisesti it-osaajien tulisi tuotteistaa omaa osaamistaan?

It-alan ammattilaisilla työhistoria on usein pitkä lista eri työnantajia ja projekteja. Alalla on tyypillistä, että työura koostuu useista lyhyistä ja jopa päällekkäisistä projekteista, jotka ovat kerryttäneet laajaa ja monipuolista osaamista.

Uutta projektia etsiessä saatat kuitenkin ajautua esittelemään koko työhistoriasi ja kertomaan olevasi valmis tekemään kaikkea, mistä kokemusta on kertynyt. Usein tähän lisätään alan harrastukset ja varmuuden vuoksi mainitaan kiinnostus oppia uutta – ettei vahingossa poissulje mitään työmahdollisuutta.

Copilot tiivistää it-ammattilaisen tuotteistamisen tarpeellisuuden seuraavasti: ”It-ammattilaisen on hyödyllistä tuotteista osaamisensa, koska se auttaa häntä erottumaan kilpailussa, osoittamaan asiantuntemuksensa ja kommunikoimaan arvonsa selkeästi potentiaalisille työnantajille tai asiakkaille. Tuotteistaminen tarkoittaa osaamisen paketoimista ja esittämistä tavalla, joka on helposti ymmärrettävissä ja houkutteleva.”

Mitä laajempi, pidempi ja pirstaleisempi työhistoria on, sitä haastavampaa on luoda ytimekäs ja vaikuttava osaajaprofiili, joka kiteyttää keskeisen osaamisesi. Tässä muutamia ajatuksiani siitä,  miksi omaa osaamista pitää tuotteistaa, miten se tehdään ja mistä siihen voi saada apua.

Älä laita rekrytoivaa henkilöä töihin, vaan tee rekrytointipäätös helpoksi

Eri toimialoilla ja rooleissa kertynyt monipuolinen työhistoria on lähtökohtaisesti hyvä asia ja rekrytointinäkökulmasta on tärkeää tietää hakijan kaikki oleellinen osaaminen ja työkokemus. Ongelmana laajan osaamisen ja työkokemuksen kanssa on profiloituminen. Jos olet tehnyt kaikkea, on erityisen tärkeää kertoa, mitä osaat parhaiten ja mitä haluat tehdä. Asiakkaan voi olla vaikea arvata, mihin rooliin sinut pitäisi sijoittaa, jos annat kuvan ”Jack of all trades”.

Osaamisen tuotteistaminen tarkoittaa, että puristat laajan osaamisesi tiiviiksi paketiksi – kuin timantiksi – joka antaa asiakkaalle yhdellä silmäyksellä selkeän kuvan asiantuntijuudestasi. Niin kuin markkinoinnissa ja myynnissä yleensäkin, ostamisen on oltava asiakkaalle mahdollisimman helppoa.

CV:tä, johon on lisätty kaikki mahdollinen osaaminen ja työkokemus, samalla painotuksella, riippumatta työsuhteen tai projektin pituudesta tai allokaatiosta, ajankohdasta tai roolin vastuusta, voisi verrata maitopurkkiin, jonka kääre on täynnä pientä tekstiä ravintosisällöstä, valmistuksesta, allergeeneista, resepteistä, yrityshistoriasta, yhteystiedoista jne. Silloin on mahdotonta hahmottaa yhdellä vilkaisulla, mitä purkki sisältää.

 

Sen sijaan, jos vieressä on purkki, jonka kyljessä lukee selkeästi sisältö, valinta on huomattavasti helpompi tehdä. Asiakkaan ei tarvitse selvittää, kun tuotteesta selviää helposti mitä se sisältää.

Älä siis oleta, että asiakkaalla on aikaa lukea ja luoda sinusta osaajaprofiili puolestasi. Selkeästi tuotteistettua kohdetta on helpompi myydä, markkinoida ja ennen kaikkea ostaa.

Miten alkuun osaamisen tuotteistamisessa?

Tuotteistamisprosessi lähtee liikkeelle pohtimalla mikä on ydinosaamistasi, mistä sinulla on kokemusta ja mitä haluat tehdä tulevaisuudessa. Erittele erityisosaamiset ja vahvuudet. Pohdi mitä arvoa ja merkitystä voit tuottaa ja luoda asiakkaalle. Luo selkeä kuva siitä, mitä voit tarjota ja millaisissa konkreettisissa asioissa voit auttaa asiakasta.

Vältä liian geneeristä ja ylätasolla kuvaamista, sillä se ei riitä profiloitumiseen. Esimerkiksi otsikkotasolla 15 vuotta ICT-infra-asiantuntijana erityisesti sosiaali- ja terveyspuolella toiminut It-palvelupäällikkö luo merkittävästi erilaisen mielikuvan, kuin esimerkiksi kuvaus Kokenut It-alan osaaja.

Valinta tarjota kaikille kaikkea verrattuna siihen, että tarjoaa erityisosaamistaan vain valituille, saattaa vaikuttaa merkittävästi myös hinnoitteluun. Profiloituminen mahdollistaa erityisosaamisen tarjoamisen erityisosaajahintaan.

Asiantuntijuuden markkinointimateriaalit ovat CV ja LinkedIn-profiili

Tee hyvä CV

  • Kuvaa erityisen hyvin projektit, jotka todistavat osaamisesi ja kokemuksesi. Kerro mitä saavutit tai mitä arvoa toit asiakkaalle.

Päivitä Linkedin-profiili ja markkinoi aktiivisesti asiantuntijuuttasi

Hyödynnä AI:tä tunnistamaan osaamisesi

  • Sparraamalla AI:n kanssa voit saada hyviä vinkkejä CV:si ja LinkedIn-profiilisi päivittämiseen sekä työnhakuun.

Osaamisen tuotteistaminen on jatkuvaa työtä

Muista, että kuten CV ja LinkedIn-profiili, myös osaamisen tuotteistaminen on jatkuvaa työtä. Onneksi kuitenkin, kun tuotteistamisen tekee kerralla kunnolla, päivittäminen on helppoa. Kun tiedät suunnan, voit asettaa tavoitteet, seurata kehitystä ja suunnitella, miten vahvistat nykyistä ammatillista suuntaasi tai kehität uraa toivomaasi suuntaan.

Jatkuva osaamisen tuotteistaminen varmistaa, että osaamisesi pysyy ajan tasalla ja sitä on helpompi markkinoida – ja mikä tärkeintä, asiakkaan ostaa. Se avaa uusia ovia ja yhteistyömahdollisuuksia.

Minna Ahonen
gurutori@nico.fi

Etsitkö uusia toimeksiantoja? GuruTori on markkinapaikka, jonka avulla voit löytää seuraavan projektisi. Tarjoamme myös apua osaajaprofiilisi hiomiseen. Ota yhteyttä, niin kerron lisää!

- 8.6.2025

It-resursointi – onko kumppanuudesta todellista hyötyä?

Resursointikumppanuus Nicon kanssa tarjoaa luotettavan ja tehokkaan tavan ratkaista yrityksen IT-osaajatarpeet niin lyhyellä kuin pidemmällä aikavälillä. Projektit ja hankkeet tarvitsevat usein ulkoista IT-asiantuntijaresursointia varmistamaan niiden...

- 2.6.2025

Ohjelmistokehityksen osaajamarkkinat: Miten erottaa hakijajoukosta paras?

Muistatteko ne ajat, kun ohjelmistokehityksen rekrytointi oli kuin aarteenmetsästystä autiomaassa? Koodareita, ohjelmistoarkkitehtejä ja muita ohjelmisto-osaajia oli vaikea löytää. Nyt tilanne on kääntynyt päälaelleen. Hakemuksia tulvii...

- 22.5.2025

Irtisanominen on kriisi – valmennus tekee siitä uuden alun

Harva asia ravistelee työyhteisöä syvemmin kuin muutosneuvottelut. Ne tulevat usein yllättäen – ja irtisanominen koskettaa koko organisaatiota, ei vain työnsä menettänyttä. Se jättää jäljen esihenkilöihin,...

Tilaa asiakaskirje