Kuinka hyödyntää projektien välinen aika työllistymistä parantaviin toimiin

Jokaisen freelancerina työskentelevän työuralle osuu varmasti ajanjaksoja, jolloin välitilassa etsitään seuraavaa projektia tai toimeksiantoa. Odottelevan aika on tunnetusti pitkä, varsinkin jos ajanjakso venyy suunniteltua pidemmäksi. Tämän ajan voi hyödyntää aktiivisesti – voit parantaa työllistymismahdollisuuksia esimerkiksi suorittamalla sertifikaatteja.
Oman osaamisen todentaminen sekä kasvattaminen sertifioinnin avulla
Oman osaamisen lisääminen on tehokas tapa parantaa mahdollisuuksia työllistyä. Usein vaadittavaa osaamista jo löytyy, mutta sertifikaatit sen todentamiseen puuttuvat.
LinkedIn ja muut toimijat tarjoavat erilaisia hyödyllisiä osaamista lisääviä koulutuksia, mutta niiden taso ja vaativuus vaihtelevat. Näiden koulutusten avulla voi lisätä omaa osaamistaan ja osoittaa kiinnostustaan aihetta kohtaan, mutta myös valmistautua suorittamaan virallisia sertifikaatteja.
Työllistymisen kannalta suurin hyöty syntyy virallisista, laajasti tunnustetuista sertifikaateista. Niistä on etua erityisesti julkisissa kilpailutuksissa.
Mikä sertifikaatti on se oikea?
Haasteena sertifikaattien suorittamisessa on usein itselle hyödyllisimmän sertifikaatin määrittäminen. Valinnan tulisi pohjautua roolin, jonka saavuttamismahdollisuuksien parantamiseen sertifioitumisen kautta tähtää.
Nicossa on kehitetty roolikohtainen osaamiskartta, jonka tarkoituksena on sertifioitumisen kautta auttaa konsultteja löytämään seuraava toimeksianto sekä varmistaa, että Nico pystyy vastaamaan julkishallinnon vaatimuksiin osaamisen ja sertifiointien osalta. Tässä muutama esimerkki:
• Projektipäällikölle: Prince 2 Foundation, Leading SAFe / SAFe Agilista, Scrum Master ja ITIL Foundation
• Program Managerille: Yöllä mainittujen lisäksi myös Prince 2 Practioner sekä COBIT.
• Kaikkiin IT-rooleihin: Leading SAFe / SAFe Agillista ja ITIL Foundation.
Nicon emoyhtiössä Fujitsussa julkisiin kilpailutuksiin osallistumisesta vastaava Jaakko Säkkinen kertoo, projektisertifikaatteja vaaditaan kilpailutuksissa jatkuvasti – erityisesti vaativampia, kuten PRINCE2 Practitioner, PMP ja IPMA-C. Myös Scrum Master -sertifikaatit ovat kysyttyjä, ja Microsoftin sertifioinnit kuuluvat suosituimpien joukkoon.
Sertifikaatti on sijoitus tulevaisuuteen
Sertifikaatit ovat korkean hintansa vuoksi aina investointeja ja niihin sijoittaminen voi hirvittää juuri sillä hetkellä, kun oma työtilanne on epävarma. Toisinpäin ajateltuna, silloin kun on töitä, harvoin on aikaa tai motivaatiota suorittaa vaativia sertifikaatteja.
Sertifikaatin puute voi estää pääsyn mielenkiintoiseen toimeksiantoon. Sen suorittaminen avaa ovia paitsi seuraavaan, myös kaikkiin tuleviin projekteihin. Ajattele pitkällä tähtäimellä – kyse ei ole vain rahallisesta investoinnista, vaan osaamispääoman kasvattamisesta.
Nicossa sertifikaatit nähdään selkeänä kilpailuetuna. Tästä osoituksena Nicossa työntekijöille on myönnetty 1000 euron koulutusbudjetti per tilivuosi sekä sertifikaattipalkkioita.
Vinkkejä sertifiointikulujen hallintaan
Kannattaa selvittää sertifikaattikustannusten vähennyskelpoisuus. ”Oikeus- ja verotuskäytännössä on vähennyskelpoisina pidetty koulutusmenoja, jotka ovat syntyneet verovelvollisen työtehtävässä tarvittavan ammattitaidon ylläpitämisestä tai täydentämisestä. Vähennyskelpoisia koulutusmenoja voivat olla esimerkiksi erilaiset osallistumismaksut, maksut kurssimateriaalista, matkakustannukset ja menot opiskelupaikkakunnalla asumisesta.”
Hyvänä vinkkinä koulutusbudjetin optimoimiseen on käydä LinkedInin ja muiden ilmaisia koulutuksia tarjoavien tahojen kursseja itse asian opiskeluun ja käyttää varsinainen budjetti sertifikaattikokeisiin.
Aktiivinen itsensä kehittäminen on kilpailuetu
Sertifikaatti on osoitus vaadittavan osaamisen täyttymisestä. Sen suorittaminen vaatii sekä ajallista että rahallista panostamista, mutta se parantaa mahdollisuuksiasi päästä mukaan mielenkiintoisiin projekteihin ja toimeksiantoihin nyt ja tulevaisuudessa. Käytä siis projektien välinen aika hyödyksesi kilpailukykysi parantamiseen pitkällä tähtäimellä.
Muista myös laittaa oman osaamisen myyntimateriaalit kuntoon, eli päivitä CV ja LinkedIn-profiili. Huolehdi, että verkostollasi on käytössä päivitetyt myyntimateriaalisi ja että olet päivittänyt profiilitietosi resursointiyritysten järjestelmissä.
Minna Ahonen, Service Owner
gurutori@nico.fi
040 754 1206