Blogi

Työhaastattelu – Ensitreffit tulevan työnantajasi kanssa?

Nicon IT alihankkijaverkoston vetäjä Petteri Lehtonen

Muistatko sen jännityksen vatsanpohjassa, kun kävelit ensimmäisille treffeille? Sama tunne voi hiipiä esiin, kun astut asiakkaan luo haastatteluun. Molemmissa tilanteissa tavoite on sama: luoda hyvä ensivaikutelma ja selvittää, onko meillä yhteinen tulevaisuus.

Ensivaikutelman merkitystä ei voi liioitella. Tutkimusten mukaan se muodostuu jo ensimmäisten 30 sekunnin aikana ja vaikuttaa merkittävästi siihen, millaisen kuvan asiakas sinusta muodostaa. On hyvä muistaa viestiä selkeästi ja innostavasti. Eleillä ja äänenpainolla on tässä myös merkitystä.

Vaikka ensivaikutelma ei välttämättä ole aina täysin oikea tai täydellinen kuva sinusta, se voi silti vaikuttaa siihen, miten asiakas suhtautuu sinuun jatkossa. Siksi asiakastapaamiseen kannattaa panostaa energiaa ja nähdä vaivaa ensivaikutelman tekemiseen.

Alla olevat vinkit ovat kaikki sellaisia aiheita, joista asiakkaat ovat antaneet rekrykonsulteillemme palautetta. Nämä eivät tarkoita, etteikö asiantuntija tulisi valituksi, jos mokaa yhdessä kohdassa, mutta kannattaa kiinnittää huomiota myös pieniin asioihin, jos asiakkaalla onkin kaksi tasavahvaa kandia edessä.

Näin teet vaikutuksen

Pukeudu asiallisen tyylikkäästi, mutta mukavasti. Ajattele, millaisen vaikutelman haluat antaa. Liian rento asu voi viestiä välinpitämättömyydestä, liian virallinen taas pönöttämisestä. Vältä liian rentoja tai paljastavia asuja.

Hymyile ja ole oma itsesi, sillä positiivinen asenne tarttuu ja aito persoona vievät pitkälle. Muista, että haastattelu on myös sinun mahdollisuutesi tutustua asiakkaaseen ja yritykseen.

Kuuntele tarkasti ja osoita kiinnostusta. Kysy kysymyksiä ja osoita, että olet innostunut roolista ja yrityksestä. Osoita myös, että olet valmis sitoutumaan asiakkaan tavoitteisiin.

Korosta vahvuuksiasi ja osaamistasi kertomalla konkreettisia esimerkkejä aiemmista toimeksiannoista ja siitä, miten olet onnistunut niissä. Muista, että teot puhuvat usein kovempaa kuin sanat.

Ole rehellinen ja avoin. Kerro avoimesti kokemuksestasi ja osaamisestasi, älä peittele heikkouksia. Rehellisyys on aina parasta.

Osoita kykyä sopeutua erilaisiin työympäristöihin, sillä joustavuus on valttia. Ilmoita selkeästi, mikäli et ole valmis työskentelemään asiakkaan luona. Vaikka etätyöt ovat lisääntyneet, useat asiakkaan vaativat alihankkijoilta läsnäoloa.

Näitä kannattaa välttää

Älä myöhästy. Täsmällisyys osoittaa, että olet luotettava ja arvostat asiakkaan aikaa. Kun olet ajoissa, ehdit myös rauhoittua ja kerätä ajatuksesi ennen haastattelua.

Älä puhu liikaa itsestäsi. Keskity asiakkaan projektiin ja siihen, miten voit auttaa häntä menestymään.

Älä kritisoi aikaisempia työnantajia tai kollegoita. Negatiivinen asenne voi antaa huonon kuvan sinusta.

Älä unohda kiittää. Kiitos osoittaa arvostusta ja hyviä tapoja. Se on myös hieno tapa jättää viimeinen positiivinen muistikuva asiakkaalle.

Kun olet videohaastattelussa, vältä kotoisia tai epäsiistejä taustoja. Valitse taustakuva, joka luo ammattimaisen vaikutelman. Sopiva vaihtoehto voi olla esimerkiksi toimiston seinä tai tyhjä tausta.

Lisävinkit

Tutustu työnantajaan, rooliin ja toimeksiantoon etukäteen. Tiedolla osoitat, että olet innostunut mahdollisuudesta.

Valmistele kysymyksiä. Hyvät kysymykset erottavat sinut joukosta ja osoittavat, että olet todella kiinnostunut toimeksiannosta ja roolista.

Käytä kehonkieltä hyväksi. Katso haastattelijaa silmiin, istu ryhdikkäästi ja puhu selkeästi.

Muista

Vaikka asiakashaastattelu saattaa kuulostaa rutiinilta, kun olet jo päässyt tapaamaan asiakasta, rooli ei ole vielä sinun. Asiakkaamme haluavat tyypillisesti tavata 2-5 rooliin suosittelemaamme ammattilaista. Jos osaamisessa ja pätevyyksissä kandidaatit ovat samalla viivalla, ensivaikutelmalla voi olla ratkaiseva merkitys.

Panosta ensivaikutelmaan, niin toimeksianto on sinun!

Petteri Lehtonen

+358 (0)40 718 2051
petteri.lehtonen@fujitsu.com

Petteri Lehtonen toimii Nicossa alihankinnasta ja freelanceryhteistyöstä vastaavana managerina ja hänellä on pitkä tausta it-alan kumppaniverkostojen rakentamisesta.

Lue seuraavaksi

- 21.11.2023

Eikö meiltä tule tarjouspyyntöjä, etkö saa meiltä työtarjouksia?

Tähän voi olla yksinkertainen selitys. Rekrytointijärjestelmämme ei tunnista sinua asiakasprojektiin tai työtehtävään tarvittavaksi it-osaajaksi. Testaa, kuinka helppoa sinut on mätsätä tarjouspyyntöön tai työtehtävään. Ota esille...

- 10.10.2023

IT-ammattilainen, löydä unelmatyösi uuden palvelumme avulla

Avoimia työpaikkoja läpi kahlatessa törmää usein siihen, että it-työmarkkinoilla käy kuhina. Samaan aikaan monella it-osaajalla on kuitenkin haasteena löytää sopivia projekteja. Kyseessä on kohtaanto-ongelma, jossa...

- 10.10.2023

Syvenny hinnoitteluun, sillä seuraava projekti ei ole enää itsestäänselvyys

It-markkinoilla on voimakasta heiluntaa eikä onnistuminen nykyprojektissa varmista seuraavaa.  Jokaisen tarjouspyynnön vaatimuksiin on hyvä perehtyä perusteellisesti ja ymmärtää, mistä maksetaan juuri nyt. Olemme it-alalla tottuneet...

- 12.6.2023

Tule kumppaniksemme ja osallistu tarjouspyyntöihin kanssamme

Haemme uusia kumppaneita vahvistamaan osaamistamme ja osallistumaan kanssamme julkisen ja yksityisen sektorin tarjouspyyntöihin. Kumppanoitumalla kanssamme pääset mukaan hankkeisiin, joista yksittäisenä toimijana et saa edes tietoa....

- 5.6.2023

Freelancer tai it-alan yrittäjä, onko sinulla myynnin lisäkanavia uusiin toimeksiantoihin?

Työn luonne muuttaa muotoaan – trendi on, että yhä useammat yritykset haluavat vuokrata asiantuntijoita tai asiantuntijatiimejä suuriinkin hankkeisiin. Varsinkin tällä hetkellä monet yritykset suosivat rekrytoinnin...

- 30.3.2023

Agile Coacheilla on vientiä, sillä organisaatiot ottivat ketterät menetelmät omakseen

Ketteryys valloitti ohjelmistokehityksen myrskyn lailla. Nyt se on iskenyt kaiken toiminnan ytimeen, ja organisaatiot vannovat muutoksen aikaansaamisessa ketterien menetelmien nimeen. Organisaatiot ovat ymmärtäneet toiminnan kehittämisessä...

- 30.3.2023

Vastuullisuus on vahvasti agendallamme, kun laajennamme alihankkijaverkostoamme

Nicossa vastuullisuus on olennainen osa strategista toimintaa ja päätöksentekoa. Siksi vaadimme myös alihankkijaverkostoamme sitoutumaan vastuullisuuteen. Nicon alihankkijakumppanina saatat tuntea, että vastuullisuus on haaste, johon vain...

- 21.11.2022

Yrittäjä – nyt kannattaa varmistaa, että YEL-työtulosi on ajan tasalla

Paraikaa eduskunnan valiokuntakäsittelyssä olevan yrittäjän eläkelain (YEL) uudistuksen on tarkoitus astua voimaan 2023 alusta. Kun varmistat ennen vuodenvaihdetta työtulosi oikean tason, tiedät ensi vuoden eläkemaksun...

- 14.11.2022

Jokainen hanke kehittää it-ammattilaisen osaamista – Pääset isoihin asiakasprojekteihin, kun panostat myös sertifiointiin

Totta. It-alan osaajilla on kysyntää ja mitä enemmän sinulla on näyttöä osaamisesta, sitä paremmat mahdollisuudet sinulla on saada haluamiasi töitä ja päästä mukaan haastavampiin asiakasprojekteihin....

- 7.9.2022

Nicon kumppanuusmallin kautta uusia asiakastoimeksiantomahdollisuuksia, näin se toimii

Meillä kysyntä uusille it-ammattilaisille erilaisiin asiakastoimeksiantoihin on kovaa ja siksi laajennamme jatkuvasti alihankkijakumppaniverkostoamme. Kumppaniksi rekisteröityminen ei velvoita mihinkään, vaan luo kanavan uusille asiakastoimeksiantomahdollisuuksille. Olet Nicon...

- 9.3.2022

Tule alihankkijakumppaniksi sote-alan ICT-hankkeisiin

Sote-alan digitalisoiminen on ollut sekä edellisen että nykyisen hallituksen kärkihankkeita. Tavoite on sote-palveluiden parantaminen ja kustannusten hillintä. Sote-uudistus konkretisoitui, kun hyvinvointialueiden aluevaltuustot aloittivat toimintansa 1.3.2022....

- 14.5.2021

Tiesitkö nämä 3 faktaa alihankkijayhteistyöstä?

Oletko jo miettinyt hyödyttäisikö alihankkijuus sinua? Alihankkijayhteistyöstä puhutaan silloin, kun alansa asiantuntijayritys ja henkilöstöpalveluyritys päättävät yhdistää voimansa.  Asiantuntijayritys tuo pöytään rautaisen ammattitaitonsa, jota on valmis...

Tilaa asiakaskirje