Blogi

Miten rakennan tehokkaan lähitukitiimin?

Pasi Korhonen: Miten rakennan tehokkaan lähitukitiimin?

Tehokas lähitukitiimi ei synny sattumalta. Sen taustalla on selkeä työnjako, avoin vuorovaikutus ja yhteinen halu auttaa käyttäjiä nopeasti ja laadukkaasti.

Olen vuosien varrella nähnyt monenlaisia tiimejä – sellaisia, jotka sujuvat kuin itsestään ja sellaisia, joissa tekeminen takkuaa, vaikka tahto on hyvä. Näiden kokemusten pohjalta haluan jakaa havaintoni siitä, mistä tehokkuus syntyy – ja miten omaa tiimiä voi kehittää askel askeleelta paremmaksi.

Tehokkuus syntyy selkeydestä ja yhteistyöstä

Tehokas lähituki ei tarkoita kiirettä tai jatkuvaa painetta, vaan sitä, että jokainen tietää, mitä tekee ja miksi. Kun roolit ja tavoitteet ovat selvät, työ sujuu ja käyttäjä saa apua nopeasti.

Olen huomannut, että lähituki toimii parhaiten silloin, kun sillä on vahva yhteys muuhun IT-organisaatioon ja liiketoimintaan. Kun yhteistyö on sujuvaa, ongelmat ratkeavat nopeammin – ja käyttäjä kokee palvelun yhtenäisenä ja laadukkaana.

Hyvä tiimi rakennetaan tavoitteista käsin

Moni lähitukitiimi jää helposti reaktiiviseen rooliin. Siksi aloitan kehittämisen aina tavoitteista: mitä halutaan saavuttaa? Onko tärkeintä vasteaika, palvelun laatu vai käyttäjätyytyväisyys?

Kun tämä on kirkasta, pystymme valitsemaan oikeat osaajat ja toimintamallit. Tiimin rakentamisen kulmakivet ovat:

  • Osaamiskartoitus: Mitä osaamista tiimissä jo on ja mitä tarvitaan lisää?
  • Roolitus: Teknisiä asiantuntijoita ja palveluhenkisiä ongelmanratkaisijoita sopivassa suhteessa.
  • Perehdytys ja jatkuva oppiminen: Panostus hyvään alkuun ja osaamisen kehittämiseen maksaa itsensä aina takaisin.
  • Yhteishenki: Tiimi, jossa tieto kulkee ja apua saa, toimii tehokkaammin kuin mikään prosessi yksinään.

Erilaisuus on vahvuus

Tehokas lähitukitiimi tarvitsee erilaisia ihmisiä – rauhallisia analyytikoita, ripeitä suorittajia ja sosiaalisia palveluosaajia. Erilaiset näkökulmat täydentävät toisiaan, kun yhteistyön perusta on kunnossa.

Selkeät pelisäännöt, avoin keskustelu ja säännöllinen yhteinen reflektointi pitävät tiimin vireänä ja luottamuksen vahvana.

Miten pidän motivaation ja tulokset korkealla

Tulokset ja työmotivaatio kulkevat käsi kädessä. Olen oppinut, että kun neljä asiaa ovat kunnossa, pysyvät molemmat korkealla.

  • Selkeät tavoitteet ja palaute: Jokainen haluaa tietää, mitä kohti mennään ja milloin onnistuttiin.
  • Osallistaminen: Tiimi saa kehittää omaa työtään.
  • Oppiminen: Mahdollisuus kasvaa ja kehittyä pitää motivaation yllä.
  • Hyvä ilmapiiri: Luottamus ja tasapainoinen työkuorma ovat kaiken perusta.

Kun oma lähitukitiimi tarvitsee vahvistusta

Sinulla saattaa olla erinomainen oma lähitukitiimi, mutta joskus arki vaatii lisäkäsiä tai tiettyä erikoisosaamista – esimerkiksi käyttöönottoprojektin, palvelumuutoksen tai ruuhkahuipun ajaksi.

Tällöin voit täydentää omaa tiimiäsi kokeneilla lähituen ammattilaisilla tiimistäni. Vuokraan osaajia määräajaksi tai tuntisopimuksella. Tämä tuo sinulle kustannusjoustoa ja kyvykkyyttä hoitaa poikkeustilanteet, joissa pysyvä rekrytointi ei ole järkevää.

Näen nopeasti, millaista osaamista ja tukea juuri sinun tiimisi tarvitsee – ja autan löytämään oikean ratkaisun.

Jos haluat lähituen, joka toimii tehokkaasti, oppii jatkuvasti ja saa käyttäjät hymyilemään, autan mielelläni.

Pasi Korhonen
Lähitukitiimin vetäjä
pasi.korhonen@fujitsu.com
p. 050 462 3647

Lue seuraavaksi

- 10.10.2025

Henkilöstövuokraus – joustava tapa täydentää IT-osaamista

Kun organisaatio pohtii kasvuhankkeiden käynnistämistä ja kustannuskontrollin höllentämistä, herää kysymys, miten tarvittavat resurssit ja osaaminen hankitaan. On ratkaistava, miten uudet hankkeet saadaan käynnistettyä nopeasti mutta...

- 30.12.2024

Tiesitkö nämä 3 faktaa asiantuntijavuokraamisesta?

Moni mieltää henkilöstövuokrauksen usein ravintola-alalle tyypilliseksi keikkatyön malliksi. Todellisuudessa henkilöstövuokraus on erinomainen ja joustava ratkaisu myös it-alan asiantuntijatehtävissä, joissa projektityöskentely ja erityisosaaminen ovat keskiössä. Tutustu...

- 31.10.2024

Istekissä alihankinta ja henkilöstövuokraus on osa fiksua käyttäjäpalveluiden resursointia

Istekin Käyttäjäpalveluissa pääsääntö on, että asiakkaan ei tarvitse pohtia, minne hän soittaa, vaan apua saa yhdestä kanavasta. Tuen laatu, asiakastyytyväisyys, joustavuus ja tehokkuus varmistetaan fiksulla...

Tilaa asiakaskirje